Kello 8.15 koulubussi hurahtaa kotiovelta. Pian sen jälkeen lasteni äiti vilistää mäkeä alas kohti Bosborin rantaa. Pään päällä huojuvat valtapuolueen liput sinistä taivasta vasten. Heidän vaalipisteensä ovessa luvataan rukoilla äänestäjien puolesta. Maaliskuussa nähdään haittaako äänestäjiä korruptio ja miljoonat kenkälaatikoissa. Vai onko laajasti valtaa omaavilla laajemmat oikeudet, kuten osa kannattajista näyttää tuumaavan.
Parhaiten minut osaa johtaa harhateille minä itse. Padotut ajatukset vilistävät pääni sisällä ja silmäni houkuttelevat minut ylämäkeen vain muutaman puutalon tähden. Ennen kuin itsekään huomaan, rämmin jo jossakin ryteikössä. Sinne minut johdatti niin kotoisan näköinen polun pää, että astuin sille ennen kuin ehdin edes ajatella koko asiaa. Ajatusten aikakin tulee. Vaikka silloin, kun housuni takertuvat piikkipensaikkoon. Tai silloin, kun olen tarponut koko alueen läpi ja tajunnut sen johtavan vain piikkiaitaan. Ja varsinkin silloin, kun seison keskellä tyhjyyttä vain puhtaaksi kaluttu kallo jalkojeni juuressa. Jos joku päättäisi kaluta minut, kukaan ei keksisi etsiä minua täältä. Nyt äkkiä takaisin tielle.
Miesväki nousee veneistään ja kertyy kuin yhteisestä sopimuksesta pöydän ääreen aamuteelle. Vilkuttavat sieltä veneiden yli. Tässä olisi aamukahvin paikka ja seuraakin tarjolla, mutta jätän taas välistä. Päähäni on noussut aiheet, joista minun tulisi kirjoittaa. Muistivihko ja kynä on jäänyt matkasta, joten kertyneet ajatukset täytyy kiireesti kuljettaa kotiin.
Astun bussiin ja saan ainutlaatuisen kotimatkakokemuksen. Bussissa suoraan sanottuna haisee pahalle. Syykin selviää heti sisään astuessa. Ensimmäistä kertaa koko näiden vuosien aikana näen roskankerääjä romanin bussissa ja nyt heitä istuu siellä kokonaista puoli bussillista. Lapset risaisissa ja likaisissa vaatteissa. Tukat takuilla ja osa paljain jaloin. Äidit imettämässä avoimesti. Miehet nojaamassa rennosti seinään. Ja ne likaisista kasvoista loistavat onnelliset hymyt, kuin menossa olisi jotakin aivan ainutlaatuista. Kuvaamisen arvoiset olisivat myös olleet ne valtaväestön ilmeet, kun astuvat bussiin ja ymmärtävät keiden kanssa matkaa nyt jatketaan. Tyrmistyksen ja pahennuksen värinät suupielissä ja nenän nyrpistykset hajun iskiessä päin naamaa. Tällaisissa tilanteissa minua kihelmöi ja hihityttää ja olen jotenkin omimmillani. Äidinsä olkapäältä pieni vauva tarjoaa minulle kauneimman hampaattoman hymynsä ja minä tartun siihen. Oi mikä ihana aamu!
































































